Заев: Со ребалансот на буџетот, голем процент од непродуктивните трошоци за рекламирање, патувања и репрезентации ги префрливме за суштинските потреби на граѓаните

 

Одговори на новинарски прашања:

П1. На кој начин и дали ќе се исплаќаат надоместоците за стечајците?

Надоместокот за стечајците согласно законот кој што ќе почне да се прави, доколку секако пратениците го усвојат овој ребаланс на буџетот по пат на дебата ќе биде согласно она кое што беше проектирано и очекувано барање на стечајните работници или многу приближно до тоа. Наша цел е навистина сите стечајни работници кои што со претходните закони не беа опфатени конечно да бидат опфатени со месечен надоместок.

П2: Какви се ставовите во делот на капиталните инвестиции и дали е предвидено издавање на евро обврзница?

Засега немаме предвидено издавање на евро обврзница. Со самата реализација на буџетот се зависи од исполнувањето на самиот буџет па така ќе ги носиме и политиките и транспарентно веднаш ќе информираме. Тоа што сакам да го знаете и за делот на капиталните инвестиции, ако биле проектирани некои 26 милијарди денари за капитални инвестиции а досега на полугодие, ќе ме корегира Министерот за финансии, некои 9 милијарди се реализирани, нереално е да ја лажеме јавноста со скриени завршни сметки дека тоа ќе се реализира. Капиталните инвестиции од 26 милијарди ги намалуваме некаде на 23 милијарди. Тоа е реално. Можевме да останеме на 26, можевме да ги зголемиме, но тоа не е чесно буџетско претставување. Логично е да ги дуплираме деветте милијарди на осумнаесет, дадовме амбиција на сите министри, посебна посветеност на проектите, експропријациите, тендерирањето, издавањето на одобренија за градба и имплементирање на капиталните инвестиции поради тоа што капиталните инвестиции се толку драгоцени. Секој денар пуштен во капитални инвестиции значи дополнително подобрување на севкупниот амбиент за живот во Македонија, пари вбризгани директно во стопанството, покачени плати кои што исто така значат враќање на значаен дел во буџетот на Македонија.

П3: Дали имате предвид колкав е долгот кон стопанството и на кој конкретен начин ќе се враќаат парите?

Значи засега откривме со циркуларот близу 400 милиони евра, тоа се некаде повеќе од 24,5 милијарди денари скриени непријавени долгови. Бројката ќе расте заради тоа што сеуште се кријат фактури во фиоки, сеуште не се евидентираат во официјалната евиденција, но и тоа не не исплаши. Секако, тоа се долгови кои што треба Македонија преку буџетот да си ги плати. Направивме договори, разговори за да може да пуштаме пари, се со конечна цел да тие пари се враќаат во стопанството, се раздолжиме како држава према пред се домашните компании и некои странски компании, но и било каде што должи државата. Вграден е тој долг и во скриените 23 милиони евра за струја на државните институции, некаде повеќе од 15 милиони евра неплатена вода, сметки за смет, канализација или слично на самите државни институции, се со конечна цел динамиката на раздолжување на државата со своите долгови да има засилен тренд и темпо, а притоа да алиментираме вакви политики. Тоа само по себе покажува колку се возможни заштити во непродуктивното трошење на буџетот за да можеме да ги исплаќаме долговите, а истовремено да понудиме нови перспективи кои што навистина живот значат за граѓаните.

П4: Дали овие бројки ќе беа конкретно поголеми или помали доколку знаевме колку луѓе живеат во Македонија?

Веројатно пописот кој што го дава податокот за бројот на жителите во Македонија дава и многу економски податоци. Јас верувам ако имавме попис како Република Македонија, досега проектите ќе беа уште попрецизни овде, а прецизноста на проектите значи резервоар нов да решиме некој нов проблем како што се деца на улица, деца што спијат под мостови или сл. Пописот само уште еднаш се потврдува при овој ребаланс на буџетот дека и е неопходен на Македонија. Владата вети во првите две години извршување на попис за Република Македонија.

П5: Зошто не е предвидено во планот 3-6-9?

Поради тоа што веруваме дека за три месеци ние не можеме да го завршиме пописот. Секако следните проекции на шест и девет месеци ќе ги објавиме. Не би сакал заради тоа што знаете дека дебатираме со граѓанскиот сектор, опозицијата, МАНУ, експерти, универзитети на секој дел. Сеуште Владата согледува слабости на системот кои што постојат, а се пречка за пописот. Штом ќе ги имаме сите инпути како информација ќе бидеме подготвени и ќе објавиме информации за ова прашање.

П6. Прашање околу патната инфраструктура

Буквално сите патишта што се почнати и проектирани, недовршени ќе ги продолжиме. Се што е инфраструктура и училишта ќе продолжиме. Продолжуваме таму каде што има сали недовршени, да ги завршиме. Продолжуваме со се што е капитално во државата. Само надополнуваме со нови проекти. Има 2-3 училишта во Источна Македонија, 2-3 во централна, 2-3 во Западна Македонија. Буквално каде што трендот на деца треба да го следиме, ќе расте. Имаме нови училишта за децата од македонска националност, албанска, турска, ромска. Но, истовремено она што значи пример заглавена проекција на одредено проектирање на одредена патна делница, обврзуваме да биде тендерирана и веднаш да почнаме со извршување. Ги решаваме причините за застојот на автопатот Кичево-Охрид и автопатот Миладиновци-Штип, се надевам дека многу брзо ќе бидат решени, се работи за имотно-правни односи, промашај на косини и траси. Правно формално штом се заврши, парите постојат, тоа се за двата автопати кинеските кредити, некаде околу 580 милиони евра, кредити што ќе ги враќаме сите граѓани на Македонија. Целта е ден поскоро да почнат активностите и да бидат завршени овие автопати. Но, продолжуваме со патиштата Штип-Кочани, Штип-Радовиш, Градско-Росоман-Прилеп и многу други делници. Се надевам дека ќе ги завршиме сите проектни документации за патот Скопје-Блаце и за многу други, а ги има преку 20 коишто треба да бидат остранети некои проблематични ситуации кои ќе ги отстраниме и веднаш ќе почнеме со реализација.

П7. Кога очекувате да помине ребалансот на буџетот во Собранието?

Јас очекувам многу брзо, бидејќи Деловникот е јасен, 20 дена буџетот мора да отстои во Собрание. Знаејќи дека веќе денес е испратен до архивите на Собранието, јас очекувам пред празникот Илинден буџетот да биде донесен почитувајќи ги сите деловнички рокови и правата на пратениците да дебатираат, даваат сугестии и да одлучуваат по Буџетот.

П8. Рековте дека најголемото кратење е направено во кабинетот на премиерот, 420 милиони денари проектирани, дали значи трошоците ги сведовте на нула?

Не, од вкупниот буџет на премиерот кој бил проектиран на околу 1 милијарда и 600 милиони денари, минусирано е 420 милиони. Тоа се некаде околу 30% од потребите на кабинетот на Премиерот и Генералниот секретаријат во трошењето, заради тоа што како и во другите министерства и овде, зафативме непродуктивни трошења. Ќе ви кажам еден податок, можеби е соопштен. За CNN договорот во Влада е 950 илјади евра. Веднаш ги прекинуваме овие договори, заради тоа што вакви трошења не и требаат на Македонија. 450 милиони или 380 милиони денари беа само кампањите од секаков вид. Невладините организации, 50 милиони денари, близу милион евра, не ни требаат, заради тоа што поддршка кон невладиниот сектор да, но на еден транспарентен начин, не во очите на менување на Владата 50 милиони евра да се поделат на сомнителен начин.